أحمد الشناوي حارس الزمالك
أحمد الشناوي حارس الزمالك

تلقى أحمد الشناوي حارس مرمى نادي الزمالك ومنتخب مصر لرسائل دعم قوية من عدد من نجوم الكرة المصرية بعد تأكد غيابه عن كأس العالم بسبب الإصابة القوية التي تعرض لها في مباراة الاتحاد السكندري بالدوري.

وكانت الفحوصات التي خضع لها حارس الزمالك أكدت أنه يعاني من قطع في الرباط الداخلي للركبة من الدرجة الثالثة، بالإضافة إلى زحزحة في عظام الركبة. 


ويرصد EParena أبرز ردود فعل نجوم الكرة المصرية :

- أحمد ناجي "مدرب حراس منتخب مصر" : "احمد الشناوى موهبه كبيره يعلم الله مدى حزنى وحزن جميع افراد الجهاز الفىنى والادارى والطبى على اصابته عزائى الوحيد انه لا يزال يملك الفرصه للعب كاس العالم القادم وبعد القادم ان شاء الله لأن سنه تسمح بذلك اتمنى له الشفاء والعوده بمنتهى القوه ان شاء الله"

- محمود فايز "مدرب منتخب مصر" : "مش هتكون معانا في المباريات... بس هتكون معانا بقوتك و عزيمتك و تضحياتك و اصرارك وحبك لينا ولمصر... هترجع اقوي ومصر كلها هتكون في انتظارك...  كلنا معاك يا شناوي "

- شريف اكرامي : "أخي وصديقي الشناوي  أعلم جيداً ما تشعر به الأن و يعجز لساني عن إيجاد كلمات تخفف عنك ما أصابك,ربنا يهون عليك و يصبرك و يعينك علي إبتلائك و يعوضك خيراً و تعود أقوي بإذن الله"

- محمد عواد "حارس الاسماعيلي" : "عاهدتك منذ الصغر كبيراً في تصرفاتك وزاملتك في المنتخبات الوطنيه صديقاً وفياً وشخصاً ذو قدر عالٍ من الاحترام ، وارى فيك دائماً انك قادر وبفضل الله ثم بإرادتك الكبيره على تجاوز الازمه لانك أحمد الشناوي"

- أحمد فتحي :  "الف سلامه يا حبيبي.. ان شاء الله هترجعلنا زي الاول و أحسن"

- محمد صلاح "ليفربول" : "ارجع بشكل أقوى"

- أحمد حجازي "بروميتش" : "الف سلامه عليك يا شينو و خلي عندك ثقه و ايمان و اراده انك هترجع احسن من الاول ان شاء الله و  كلنا مستنينك و متقلقش مش اخر كاس عالم ان شاء الله"

- علي جبر "بروميتش" : "ألف سلامة يا شناوي وان شاء الله ترجع احسن من الأول".